Годишна анализа од основачот на Вивендум Ратио Солушнс
Драги пријатели, партнери и сите кои нè следите,
Како што 2025 година се приближува кон својот крај, сакам лично да ви се обратам со една годишна анализа.
Оваа година беше посебна за нас во Вивендум Ратио Солушнс –деценија од основањето во 2015, време исполнето со раст, проекти, лекции и длабока рефлексија за светот околу нас.
Во 2025, социјалните медиуми и вештачката интелигенција (AI) нè опкружуваат уште посилно од кога било. Од Instagram и TikTok, преку LinkedIn и нови дигитални медиуми, до AI алатки кои генерираат содржини, автоматизираат задачи и персонализираат алгоритми – сè ова нè менува на лично, професионално и општествено ниво.
Но, дали овие промени се секогаш за добро? Дали бркањето признание преку лајкови, коментари и видливост нè прави попродуктивни – или нè турка во маѓепсан круг на дистракции и FOMO? Во овој осврт, ќе споделам како овие трендови ја експлоатираат нашата природна психолошка желба да бидеме видени и препознаени, ќе погледнеме локални примери од Македонија и ќе се осврнеме на ризиците. На крајот, ќе ви кажам каде го гледам нашиот пат напред.
Психолошката основа – зошто бркаме видливост?
Желбата да се биде виден, препознаен и вреднуван е фундаментална за човекот. Ова е најдобро објаснето во човечката психологија, особено преку хиерархијата на потреби на Абрахам Маслов. По задоволувањето на основните потреби (физиолошки, безбедност, љубов и припадност), доаѓаат потребите за почит (esteem needs) – желба за признание, статус, респект и внимание од другите. Ова не е егоизам; тоа е еволутивен механизам кој нè мотивира да растеме и да се вклопиме во заедницата.
Социјалните медиуми мајсторски ги експлоатираат овие потреби преку психолошки трикови:
– Варијабилни награди: Непредвидливи лајкови и коментари создаваат допамински „хитови“, слично на коцкарски машини.
– Социјален доказ: Бројки на followers и лајкови ја создаваат илузија на популарност.
– FOMO (Fear of Missing Out): Нотификации и сториси нè држат во страв дека ќе пропуштиме нешто важно.
– Емоционални тригери и куриозитет: Кратки видеа, филтри и cliffhangers нè задржуваат да скроламе.
Во 2025 година, AI алгоритмите ги прават овие трикови уште поефикасни – персонализирани до ниво каде што платформите знаат подобро од нас што ќе нè задржи онлајн. Резултат? Поголема зависност и влијание врз менталното здравје.
Локални трендови – од LinkedIn до конференции и подкасти
Овој глобален тренд е јасно видлив и во Македонија. На LinkedIn, постирањето слики, видеа и лични приказни е на врвот – видео содржините растат за над 30% глобално, а кај нас професионалците сè повеќе споделуваат за бизнис, иновации и настани. Алгоритмите фаворизираат автентични и оригинални постови, што ја засилува желбата за видливост и мрежување.
Во 2025, Македонија доживува вистински бум на конференции и настани – од годишни самити за бизнис и дијаспора, преку саеми за претприемништво, до работилници за дигитализација и одржлив развој. Овие настани се организираат на неделно или месечно ниво, собирајќи луѓе од приватен и јавен сектор.
Особено забележителен е растот на иницијативи насочени кон жените професионалки.
Подкастите станаа моќна алатка за компании и индивидуи – за споделување знаење, градење бренд и лидерство. AI алатките го олеснуваат продукцискиот процес, но истовремено ја засилуваат потребата за постојана видливост.
Нови дигитални медиуми фокусирани на бизнис, маркетинг и работни односи користат AI за персонализирани вести и поголем ангажман. Овој локален бум покажува огромна позитивна енергија за поврзување и развој – но исто така ја одразува глобалната желба за признание.
Лична анализа– маѓепсаниот круг на барање признание
Лично забележувам дека навлегуваме во еден вид „лудило“ каде што, со помош на AI, бркаме признание – лајкови, коментари, видливост на конференции и подкасти. Но, каде е тука вистинската продуктивност? Каде е суштинското учење, длабокото размислување и реалната работа?
За да бидеме продуктивни и креативни, ни требаат фокусирани часови – време без нотификации, каде што решаваме комплексни проблеми и учиме длабоко. Ова е во директна спротивност со актуелните трендови. Од друга страна, стравот дека ќе станеме „невидливи“ ако не постираме или не се појавуваме на настани е сè поприсутен.
Дали сме во маѓепсан круг каде што ние, како луѓе, ќе бидеме најголеми жртви на сопствените инстинкти за валидација?
Студии од 2025 покажуваат дека прекумерната употреба на социјални медиуми и AI дистракции ја намалува концентрацијата и продуктивноста, додека FOMO и допаминскиот циклус создаваат зависност. Да, ризикот е реален – но излезот постои преку свесен избор за deep work и селективно користење на технологијата.
Лична порака и заклучок – следните чекори од Вивендум Ратио Солушнс
Последната година во Вивендум Ратио Солушнс не беше само осврт на нашите десет години постоење – од основањето во 2015, преку растот, проектите за организациона агилност и развој на човечки ресурси, до лекциите кои нè обликуваа. Тоа беше година на враќање на пазарот со длабока анализа на трендовите.
Откривме дека технологијата – особено дигитализацијата и автоматизацијата – дефинитивно помага во продуктивноста и подобрувањето на услугите. Успешно ја искористивме технологијата во нашите проекти и резултатите беа измерени со зголемена продуктивност, заштеда на средства и ослободено време за стратешко размислување.
Но, она што остана незаменливо е човечкиот потенцијал. Без вистинско знаење, искуство, желба за континуирано учење, критичко размислување и способност за решавање проблеми, лесно влегуваме во маѓепсаниот круг на дистракции и површност.
Затоа, во 2026 и сите години што следат, фокусот на Вивендум Ратио Солушнс ќе биде на знаењето.
Почнувајќи од јануари 2026, започнуваме со нов циклус на обуки посветени исклучиво на знаења и компетенции кои не можат да бидат заменети со AI – длабоко критичко размислување, емоционална интелигенција, креативно лидерство, етичко одлучување и способност за градење вистински односи и тимови.
Посебно горди сме на нашиот Центар за професионален развој на менаџери и лидери, кој е дизајниран токму за оваа ера на нестабилност и технолошка револуција.
Преку комбинација од интензивни работилници, менторство и практични проекти, центарот креира менаџери и лидери способни да даваат реална додадена вредност на компаниите – да водат луѓе, да носат тешки одлуки во неизвестност и да инспирираат иновации кои технологијата сама не може да ги генерира.
Ова не е само бизнис стратегија – тоа е мисија. По десет години, научивме дека технологијата е моќна, но човекот е оној што создава вистинска вредност. Само преку суштинско знаење можеме да бидеме победници – не жртви – во оваа брза револуција.
Ви благодарам што го прочитавте овој текст. Што мислите вие – дали сте во маѓепсан круг или веќе барате излез? Споделете во коментарите или контактирајте нè за повеќе информации за новите обуки.
А доколку долго време не читате за нас на социјалните медиуми – не грижете се, не сме исчезнале… најверојатно сме „заглавени“ во некој нов проект, каде што решаваме реални проблеми, сме креативни и помагаме на нашите партнери да изградат посилни тимови и организации. 😉
Ваша,
Наташа Алексовска




